Vi som vill höja statusen på Enskild Firma  
E-post:
Lösenord:
Bli medlem NU! Glömt lösenordet?  
 

  DEBATT  |  EKONOMI  |  FALLSTUDIE  |  FÖRETAGSAMHET  |  ÖVRIGT

 
Startsida
Syfte
Aktuellt
Kontakt
FAQ
Artiklar
Medlemmar
Galleri
Partier
MBTI


 


10.000 potentiella entreprenörer på 10 år
Företagsamhet   |   0   |   2334   |    0,8
Jakob Krabbe |  2583   |  Östergötland  |  Vadstena
Ej valt / politiskt intresserad
http://www.syscare.se
http://www.activemeta.se


Varje barn har väl lekt affär. Vem var det som bestämde att eleverna skulle lära sig viktigare saker i skolan?

2010-04-20 | Man kan "leka affär" även i vuxnare ålder. Som jag ser det borde "att leka affär" ingå i undervisningen under hela skolgången, inklusive gymnasiet.

Där jag bor, i Vadstena, går eleverna i gymnasiet i Motala, Platengymnasiet. (Baltzar von Platen är han snubben som grävde Göta Kanal, för er som missade den lektionen!)

"Att leka affär"
Hur leker man affär i grundskolan och på gymnasiet?

Förslag:
I trean får man räkna på enkelt sätt hur man köper in varor och sen säljer med vinst. Man får alla förutsättningar presenterade.

Lärdom: Saker kostar inte det som står på förpackningen. Affären måste tjäna pengar för att kunna betala hyra.

I sexan: Samma som trean fast lite högre nivå. Kanske räkna med moms. I sexan kan man lära sig vad som menas med uttrycket "att dra momsen". Det betyder att man redovisar och betalar in moms varje månad.

Man får skriva en enkel affärsplan. Vad vill man sälja i sin affär? Skiftnycklar? Öronproppar? Med förutbestämda anvisningar och lite fantasi ges övning i eget tänkande och eget handlande.

Lärdom: Big Business kräver en hel del eget engagemang och arbete. Inget blir serverat på silverfat i den riktiga världen!

I nian: Som ovan fast mer verklighetsbaserat och mer på riktigt. I matten gör man en verklighetsbaserad budget med allt som kan tänkas ingå.

Här sker samarbete med Ekubator och inte Nyföretagarcentrum, för dom är bara intresserade av att berätta om sig själva och hur bra dom är och det är ingen hjälp om man startar företag. (Jag har själv prövat.)

Studiebesök: Eleverna får leta upp Enskild Firma och ställa frågor.

Lärdom: Det går om man vill, men man måste vilja enormt mycket.

Gymnasiet: Samma övningar inkluderas som en del i all undervisning. I samhällskunskap går man igenom de olika företagsformerna.

Som programmeringsuppgifter får man lära sig att göra övningar som räknar med budget med mera.

Man får skriva en affärsplan och kanske att man byter med varandra och ställer frågor.

Dock inte så avancerat att man går vidare till UF och faktiskt kör igång på riktigt.

Lärdom: Verkligheten går ut på att tjäna pengar. Företagen måste tjäna pengar oavsett om du senare i livet blir anställd eller kör eget.

***
Detta är bara kortfattat idéer på hur det skulle kunna vara. Denna kalkyl, 10.000 potentiella entreprenörer, gäller i Motala / Vadstena med dagens elevunderlag.

Länk till Ekubator, www.ekubator.se




Du ska vara inloggad för att kommentera!
 
DEBATT (6)
3 6 0
EKONOMI (0)
0 0 0
FALLSTUDIE (0)
0 0 0
FÖRETAGSAMHET (2)
0 2 0
ÖVRIGT (1)
1 1 0
  
   
Copyright © missionEF.se 2010 - 2017